mandag 8. mars 2010

Pa politistasjonen

I likhet med andre soeramerikanere tar ogsa argentinerne livet med ro. Staar det at bussen skal ga halv tre, kan den fort bli kvart over tre om den i det hele tatt gaar. I Selbu har vi den saakalte selbutimen, noe jeg er godt kjent med, men til Rogers store ergrelse til tider. Det er nok jeg som er mest latino av oss. Naar de her i Argentina sier vent i to minutter, sa glemmer de a si opphoyd i andre, tredje eller fjerde potens. Det skjer hele tiden. Sier de 5 minutter, sa gar det 25 minutter.

Her i dag var jeg pa politistasjonen for aa anmelde tyveriet av kameraet mitt. Forst dro jeg til "turistpolitikontoret" der de prater godt engelsk. "5 minutes and person speiking inglish vill come", sa politikvinnen. Det tok 25 minutter, altsa 5 i andre. Saa ble jeg hentet i politibil og kjoert til en annen politistasjon for aa avgi forklaring. En stor opplevelse det ogsaa. "2 minutes", var beskjeden, men han glemte a si opphoyd i fjerde. Til slutt ble jeg sa foert til et typisk avhorsrom du kun ser paa film. Betongvegger. moekkete roedt flisgulv, to stoler, en trepullt og ei vifte i taket som holdt paa aa falle ned. Fantastisk! Jeg ventet bare paa at Steven Segal skulle komme stormende inn med pistol hvert sekund. Hadde jeg bare hatt et kamera.....

3 kommentarer:

  1. Ja, å sånn går nå dagan. ? Hi nå nå å hall på me da ihvertfall. Bra du e vant m Selbutimen da. Alder så gæli at det itj e godt for nå.:-) Karin.

    SvarSlett
  2. Ja, taalmodigheten jeg har som laksefisker og elgjeger kommer til sin rett her nede. Tror mange hadde hatt godt av et lengre opphold her.

    SvarSlett
  3. Ha ha ha!
    Du får sagt det!

    SvarSlett